Köpvillkor

1. Allmänt

Älska Övik/alskaovik.nu är Centrumlyftet Örnsköldsvik AB:s (benämns Cesam nedan) shop för att sälja varor för butikers räkning i Örnsköldsvik. Det är inte Cesam som säljer produkterna utan sidan är en portal för butikerna i Örnsköldsvik, det är alltså butikerna som säljer produkterna.

Cesam och butikerna förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger. Cesam och butikerna reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem och felaktig artikelinformation.

2. Priser och betalning

Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

Betalning sker till Cesam. Cesam samarbetar med Klarna för att kunna erbjuda dig som kund alternativa betalmetoder. Du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning. Fakturor har en förfallotid på 14 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du i vår kassa samt hos Klarna.se

3. Fraktsätt och leverans

Se våra leveransvillkor >>.

4. Försening

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen.

Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure, (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar Cesam och butikerna inte för förseningarna.

5. Avbokning

Varor som finns att beställa är varor som finns i lager hos butikerna. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos butiken avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning skickas den informationen till dig via mail.

6. Ångerrätt, byten och retur

Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från det att du mottagit din vara meddela den butik som sålt varan.

För byten och returer kontakta den butik som sålt varan.

7. Återbetalning

Är beställningen redan betald administrerar Klarna din återbetalning av återstående belopp. Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att butiken erhållit varan i retur.

Är fakturan inte betald rekommenderar vi att du rapporterar en retur till Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift under tiden det tar för oss att motta och hantera din retur. Det gör du enkelt på klarna.se eller via Klarnas app.

När vi har registrerat returen justeras beloppet och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via mail. 

8. Ej uthämtad beställning

För ej uthämtade beställning debiterar vi dig för våra kostnader för administration och hantering, för närvarande 149 kr. Ej uthämtad beställning omfattas inte av ångerrätten.

9. Reklamation

När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte t.ex fel orsakade av normalt slitage. Reklamation sker via mail till den butik varan köptes. Bifoga alltid bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet. Butikerna förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Reklamation till butikerna ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år.

10. Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med butikerna. Om tvisten kvarstår tillämpas alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som butik avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Butiken förbinder sig då att följa ARN’s utslag.

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm. ARN:s webbplats

11. Personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter

För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid reklamationer, transportskador eller annat, kontakta respektive butik eller Cesam på e-post: info@cesam.nu eller telefon 0660-140 50.